Szkoła Podstawowa
im. Juliusza Słowackiego
w Małochwieju Dużym

Dzisiaj jest środa, 9 października 2024 roku.


'LARP it up' nasi uczniowie na wymianie międzynarodowej

on 14 listopad 2021

Uczniowie klasy ósmej naszej szkoły: Ada Berbeć, Milena Szymańska, Julka Dzida, Maciek Sadowski i Mikołaj Marucha wzięli udział w 10-cio dniowym wydarzeniu. Wymiana odbywała się w dniach 27.10-05.11 w Motyczu Leśnym k/Lublina. Nasi uczniowie byli na wymianie z kolegami z II LO im. C.K. Norwida w Krasnymstawie oraz uczniami ze szkół z Litwy i Słowacji. Projekt dotyczył wykluczenia społecznego. Wstępem do projektu była dyskusja i zastanowienie nad pytaniami: Czy kiedyś w twoim życiu zdarzyło się, że nie byłeś/aś zaakceptowany/a przez grupę? Jakie towarzyszą nam uczucia gdy jesteśmy akceptowani, a jakie gdy jesteśmy odrzucani? Czy będąc zgraną grupą możemy osiągnąć więcej niż grupa, w której są podziały i konflikty? Dlaczego w grupach występują podziały i konflikty? . Metodą zastosowaną na projekcie były gry teatralne – tytułowe LARP’y – podczas gry wszyscy trafiają do rzeczywistości, w której mają różne zadania do wykonania i role do spełnienia, przy wykorzystaniu różnych poziomów mocy. (Pomysł przeniesiony z gier komputerowych.) Gry odbywały się pod profesjonalnym nadzorem specjalistów z organizacji: Pasjonaci Fantastyki 'Centaur'. Gry uczą kreatywności, bo trzeba sobie radzić w sytuacjach nietypowych będąc w grupie z nieznanymi wcześniej uczestnikami posiadając nową osobowość i pozycję społeczną. Ponadto, uczestnicy wymiany sami musieli sobie stworzyć dekoracje i wystylizować przebrania. Wszystkie zadania wykonywane były z użyciem angielskiego, bo wymagała tego współpraca z uczniami z innych krajów.
Oprócz tych głównych zadań cały czas wymiany wypełniony był wieloma propozycjami innych aktywności np. uczniowie byli uczestnikami zabaw integracyjnych i zręcznościowych, gier miejskich w Zamościu i Lublinie, zwiedzali Kazimierz Dolny, wysłuchali informacji o obozie na Majdanku.
Do ich zadań należało też usmażenie placków ziemniaczanych z 10 kg ziemniaków oraz przygotowanie integracyjnego wieczoru z okazji Halloween 31. października.
Każdy dzień wymiany pełen był nowych przeżyć. Po powrocie w szkolne mury trochę trudno jest się odnaleźć, ale emocje i doświadczenia z wymiany młodzieży były warte poświęceń.
Aby przybliżyć zainteresowanym, jak wygląda przykładowy dzień na projekcie, za zgodą uczestników prezentuję ich relację, prawie na żywo, z drugiego dnia projektu:
„A więc zaczynając od dzisiaj to wstaliśmy, zjedliśmy śniadanie i o 10 było zebranie w sali konferencyjnej. O ile dobrze pamiętam (bo działo się tyle rzeczy, że trudno spamiętać), to zostaliśmy przydzieleni do grup i każda grupa poszła w różne miejsca. Pan Andrzej rozdawał nam najpierw po 4 pytania, a potem jeszcze dostaliśmy (np. u mnie w grupie) dostaliśmy 2 dodatkowe, bo zostały. I to była grupa mieszana (my, Słowacja, Litwa). I były tam pytania takie np. jak dowiedziałeś się o tym, że Święty Mikołaj nie istnieje; jakie 3 rzeczy chciałbyś zmienić w swoim kraju; jaką rzecz za darmo chciałbyś zabrać ze sklepu. Następnie byliśmy na obiedzie, a po nim byliśmy porozdzielani na pary lub trójki i poszliśmy do różnych miejsc i zadawaliśmy sobie pytania np. jaki jest twój ulubiony kolor, jaki jest twój ulubiony artysta/piosenki/zespoły, czy masz jakieś zwierzęta? Jeśli tak, to jakie? I potem poszliśmy znowu do sali konferencyjnej i usiedliśmy w kilku rzędach i chętni opowiadali o tych nowopoznanych osobach (na środku sali dwoje uczestników opowiadało o sobie wzajemnie (te cechy lub fakty, które zapamiętały przy rozmowie). Następnie wyszliśmy na dwór i przyjechali do nas goście i znowu zostaliśmy przydzieleni do dwóch grup i jedna grupa poszła z panem na ćwiczenia z talerzami i patykami (kwiatami), a druga z panią najpierw na naukę żonglowania, a potem na takie 'coś na nitce' (naprawdę nie wiem, jak to się nazywa). Jeszcze wcześniej przedstawiliśmy się i pani dała nam piłeczki i mieliśmy zadawać sobie pytania i wymieniać się piłkami. Potem każda grupa się przedstawiła (fizycznie). I grupa ze Słowacji tańczyła taniec w kółku ze śpiewem, grupa litewska miała też piosenkę z takim, jak to można określić "tańcem" poprzez zawijanie się w kłębek. A nasza grupa zatańczyła 'belgijkę'. Potem wszyscy razem tańczyliśmy te trzy tańce razem.
Następnie mieliśmy godzinkę przerwy i poszliśmy na salę konferencyjną i rozmawialiśmy o tym, co się nam najbardziej podobało, co było najtrudniejsze albo nam się nie podobało i podpisywaliśmy takie kartki. Potem byliśmy na kolacji i o 20 znowu spotkaliśmy się na sali. Graliśmy w grę grupową. Były 3 grupy wszyscy pomieszani, mieliśmy do znajdowania 8 pytań w kopercie (każda grupa) i potem szliśmy do sali gdzie był pan Andrzej i pani Astra i jak dobrze się odpowiedziało na pytanie to mieliśmy to zaliczone i szukaliśmy dalej.”

„Jest super, cały czas się coś dzieje.”
„Dzisiaj pół dnia gotowania było, robiliśmy placki ziemniaczane.”


Opisany pobyt uczniów odbył się w ramach:


Projektu wymiany międzynarodowej zorganizowanej przez Zamojskie Stowarzyszenie HEureka Generator z Zamościa we współpracy z organizacjami 'Tavo Europa' z Litwy oraz 'For YOUth' ze Słowacji w ramach programu ERASMUS+


Życzymy wszystkim uczniom możliwości udziału w wymianach młodzieży i projektach, każdy powinien znaleźć się w takim wirze pracy, emocji i odkrywania świata, aby lepiej poznać samego siebie i być otwartym na innych.


Renata Lewandowska – nauczyciel j. angielskiego
we współpracy z uczestnikami wymiany



Współpracujemy z: