Jest taka jedna noc w roku, kiedy świat realny łączy się ze światem magii, czarów i wróżb. Od dawna w noc św. Andrzeja młode panny zbierały się, aby dowiedzieć się jaka będzie ich przyszłość. Panowie, ciekawi co ich spotka, zbierali się kilka dni wcześniej, w wigilię św. Katarzyny. Klasowe andrzejki były wspaniałą okazją do dobrej zabawy. Najpierw uczniowie obejrzeli filmik, dzięki któremu dowiedzieli się czym są andrzejki i jakie tradycje są związane z tym magicznym dniem. Przyszłość była przepowiadana na wiele sposobów. Było przekłuwanie serc z imionami przyszłych sympatii, ustawianie butów, odkrywanie kubeczków i sprawdzanie ich zawartości, rzucanie kostkami do gry, odsłanianie obrazków zwierząt czy też losowanie numerków. Wszyscy dowiedzieli się co ich czeka w najbliższej przyszłości (dalekie podróże, słodkie chwile itp.), jaki zawód wybiorą czy jaki będą mieć charakter. Wróżby przeplatane były tańcami oraz zabawami przy skocznej muzyce.
Andrzejki w są jednym z najbardziej wyczekiwanych dni w roku szkolnym. To właśnie w ten dzień dzieci mogą poczuć się jak postać ze swojej ulubionej bajki, mogą zostać księżniczką, superbohaterem, czymkolwiek tylko sobie wymarzą. To właśnie w ten dzień, w którym rozgrywają się niecodzienne gry i zabawy, wróżby, czary oraz przepowiednie. Bez wątpienia jest to dzień wielu przeżyć i emocji, który na długo zostaje w pamięci najmłodszych.
Wigilia św. Andrzeja, czyli popularne Andrzejki to ludowa tradycja wróżb pielęgnowana od najdawniejszych czasów i przekazywana z pokolenia na pokolenie.Dla przedszkolaków była to także okazja do świetnej zabawy. W ramach tego spotkania przeprowadzono wiele różnorodnych wróżb. Każdy przedszkolak mógł poznać swoją bliższą i dalszą przyszłość. Nie zabrakło kłucia serca z imionami czy też rzucania kostką. Inną atrakcją andrzejkowego spotkania było wróżenie za pomocą czarodziejskiej butelki. Dzieci z niecierpliwością czekały aż butelka się zatrzyma i wskaże to, co ma się wydarzyć w najbliższej przyszłości, być może: niespodziewany wyjazd, niespodzianka czy też nowa przyjaźń. Kolejną wróżbą było losowanie gwiazdki z liczbą - każde dziecko po jej wylosowaniu słuchało przestrogi na przyszłość.
Kampania społeczna „Mała książka - wielki człowiek” realizowana przez Instytut Książki jest dofinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Promuje czytanie dzieciom książek przez rodziców, dziadków i opiekunów. Klasa 1 rozpoczęła realizację tej kampanii społecznej 17 listopada. Każde dziecko otrzymało egzemplarz poradnika dla rodzica "Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem" oraz książkę "Pierwsze abecadło". Do realizacji kampanii włącza się również nauczyciel klasy pierwszej poprzez czytanie dzieciom tekstów, zadawanie pytań w celu rozwijania wypowiedzi oraz zasobu słownictwa. Zadaniem uczniów jest uważne słuchanie, odpowiedzi na pytania, szukanie przesłania zawartego w treści tekstu, wyciąganie wniosków, czy odgrywanie scenek poprzez wcielanie się w role bohaterów.
Pierwsza pomoc jest bardzo ważna w codziennym życiu każdego człowieka i należy jej uczyć od jak najmłodszych lat. Każde dziecko musi wiedzieć, w jaki sposób zachować się w chwili zagrożenia życia lub zdrowia. Właśnie w piątek 26 listopada przedszkolaki przeszły szkolenie z Pierwszej Pomocy Przedmedycznej, a mianowicie poznały numer alarmowy 112, uczyły się oceny sytuacji i wzywania pomocy, co wcale nie było takie proste…
Dowiedziały się również, jak należy postępować z poszkodowanym oraz jaka jest bezpieczna pozycja dla takiej osoby. Ćwiczyły technikę układania rąk do resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) oraz próbowały ucisków RKO. Z pewnością najmłodsi wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc w razie realnego zagrożenia.
W listopadzie klasa pierwsza realizowała zajęcia metodą projektu „ W krainie baśni Hansa Christiana Andersena”. Założeniem projektu było zapoznanie uczniów z twórczością H. Ch. Andersena, rozbudzenie zainteresowań baśniami jego autorstwa, rozwijanie wyobraźni u dzieci, nabywania umiejętności koncentracji uwagi, inwencji twórczej, kształcenia ruchu scenicznego, aktywnej komunikacji, integracji z grupą oraz popularyzacji czytelnictwa. Zajęcia wzbudziły wielkie zainteresowanie, gdyż uczniowie mogli doświadczać poprzez wcielanie się w odgrywane role, możliwość doboru strojów z epoki,działanie praktyczne – budowa zamku, układanie historyjki obrazkowej, opowiadanie, ruch sceniczny przy dźwiękach muzyki dworskiej, czy odbycie wycieczki wirtualnej po salach muzeum w Odessie.
21 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Powstał on w 1973 roku w Stanach Zjednoczonych pod nazwą "World Hello Day". W Polsce święto obchodzone jest jako "Światowy Dzień Życzliwości". Z tej okazji w naszej szkole we wtorek 23 listopada zorganizowaliśmy nasz Szkolny Dzień Życzliwości. Celem akcji była promocja życzliwych postaw i zachęcanie do czynienia dobra na różnych płaszczyznach. Powinniśmy pamiętać o tym, że wzajemny szacunek i otwartość na drugiego człowieka sprawiają, że to, co robimy daje nam większą satysfakcję i motywuje do dalszego działania. W ramach tej akcji zrealizowanych zostało wiele działań. Dominującym w tym dniu kolorem był żółty, czyli kolor życzliwości. Już w czasie pierwszej godziny lekcyjnej uczniowie otrzymali „Ordery Życzliwości” oraz cytaty związane z hasłem: „życzliwość”.
Światowy Dzień Pluszowego Misia obchodzony jest 25 listopada. To nie jest przypadkowa data, bo właśnie tego dnia przypada rocznica powstania tej maskotki. Samo święto nie ma jednak długiej tradycji, obchodzimy je dopiero od 2002 roku, kiedy to pluszowy miś świętował swoje setne urodziny. Pluszowy miś przez lata był także bohaterem wielu bajek i filmów dla dzieci. Zdecydowanie do najpopularniejszych należy Kubuś Puchatek, Miś Uszatek, Coralgol czy zwariowany miś „Yogi”. W każdym przypadku pluszowa postać jest pozytywna i dostarcza oglądającemu wiele uśmiechu. Ze względu na obostrzenia związane z pandemią Covid-19 dzieci nie przynosiły do szkoły maskotek swoich ulubionych misiów. Mimo coraz nowocześniejszych i coraz atrakcyjniejszych zabawek, moda na misie nie przemija. Trudno sobie wyobrazić dzisiejszy świat bez pluszowego misia. Jest towarzyszem dzieci i dorosłych w świecie beztroskiej zabawy oraz przyjacielem-powiernikiem największych sekretów i tajemnic.
We wtorek 16 listopada, z kilkudniowym opóźnieniem, uczciliśmy 103 Rocznicę Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Program został przygotowany w ramach zajęć historyczno-regionalnych, które w bieżącym roku szkolnym prowadzone są przez Panią Hannę Berbeć z uczniami klasy czwartej. Czwartoklasiści przypomnieli wszystkim zebranym najważniejsze wydarzenia związane z odzyskaniem niepodległości przez naszą ojczyznę. Teksty przeplatane były z pieśniami patriotycznymi wykonywanymi przez uczennice z klas 4,5 i 6 pod kierunkiem Pana Krzysztofa Darmochwała. Na zakończenie uroczystości uczniowie klasy 4 podzielili się ze wszystkimi obecnymi słodkim poczęstunkiem w postaci pieczonych rogalików, które przygotowali pod kierunkiem wychowawczyni Pani Hanny Czuba.
Uczennica klasy 8 - Ada Berbeć została nagrodzona w Powiatowym Konkursie Plastycznym „Drogi do Niepodległości” zorganizowanym przez Starostwo Powiatowe w Krasnymstawie oraz Młodzieżowy Dom Kultury w Krasnymstawie. Zadaniem konkursowym było wykonanie pracy plastycznej na jeden z dwunastu zaproponowanych przez organizatorów tematów. Ada wykonała pracę pt: „Odzyskanie niepodległości przez Polskę – 11 listopada 1918 r.”
Jury konkursu w składzie: Marek Nowosadzki, Joanna Kawęcka, Agnieszka Żuk-Słabek, Krzysztof Malczewski, nagrodziło 12 najciekawszych prac, które zostały zaprezentowane w kalendarzu na 2022 rok.
Podsumowanie konkursu odbyło się w dniu 16 listopada w Młodzieżowym Domu Kultury w Krasnymstawie.
Uczeń klasy 2 Oliwier Szarek i jego brat Wiktor – uczeń klasy 7 wzięli udział w konkursie plastycznym „Pociągiem po Europie”, który towarzyszył 14. Międzynarodowym Targom Kolejowym TRAKO, które odbyły się w Gdańsku. Szkoła otrzymała podziękowanie a chłopcy piękne upominki. Serdecznie gratulujemy i dziękujemy za reprezentowanie szkoły w kolejnym konkursie.
Uczeń klasy 2 Mateusz Kuczyński zajął 2. miejsce w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym „O świat dbamy – pszczołom pomagamy”. Celem konkursu zorganizowanym przez Ogród Botaniczny UMCS w Lublinie było: zachęcenie do samodzielnej obserwacji najbliższego otoczenia, zwiększenie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży, propagowanie ochrony pszczół oraz wzmacnianie świadomości ich roli w ekosystemie, kształtowanie zachowań mających na celu pomoc owadom zapylającym przy jednoczesnym poszanowaniu przyrody, rozwijanie zdolności artystycznych i twórczego myślenia.
Mateusz za swoją pracę otrzymał zestaw nagród rzeczowych, w tym puzzle z nadrukiem jednej ze zwycięskich prac. Cztery komplety takich puzzli otrzymała również nasza szkoła.
Obywatelską postawą godną pochwały wykazali się uczniowie klasy 8: Wiktor Kowalczyk i Jakub Miszczak oraz uczennica klasy 3 Danuta Ciepałowicz. Chłopcy znaleźli znaczną kwotę pieniędzy zgubioną przez jedną z uczennic, po czym przekazali ją do sekretariatu szkoły. Zguba została oddana właścicielce. Uczennica klasy 3 oddała znaleziony przez nią telefon komórkowy, pozostawiony przez jedną z uczennic w toalecie szkolnej. Podobnie w tym przypadku właścicielka telefonu odzyskała swoją zgubę. To bardzo serdeczne gesty, które zasługują na szczególne uznanie całej społeczności szkolnej.
Dziękujemy i gratulujemy!
Uczniowie klasy ósmej naszej szkoły: Ada Berbeć, Milena Szymańska, Julka Dzida, Maciek Sadowski i Mikołaj Marucha wzięli udział w 10-cio dniowym wydarzeniu. Wymiana odbywała się w dniach 27.10-05.11 w Motyczu Leśnym k/Lublina. Nasi uczniowie byli na wymianie z kolegami z II LO im. C.K. Norwida w Krasnymstawie oraz uczniami ze szkół z Litwy i Słowacji. Projekt dotyczył wykluczenia społecznego. Wstępem do projektu była dyskusja i zastanowienie nad pytaniami: Czy kiedyś w twoim życiu zdarzyło się, że nie byłeś/aś zaakceptowany/a przez grupę? Jakie towarzyszą nam uczucia gdy jesteśmy akceptowani, a jakie gdy jesteśmy odrzucani? Czy będąc zgraną grupą możemy osiągnąć więcej niż grupa, w której są podziały i konflikty? Dlaczego w grupach występują podziały i konflikty? .
Współpracujemy z: